Vijenac 714 - 716

Glazba

Koncerti u Eufrazijani, Poreč, 2. srpnja–10. rujna

60 godina prožimanja duhovnosti, umjetnosti i glazbe

Piše Suzana Rupenović

Poreč je mjesto održavanja dugogodišnjega festivala klasične glazbe u Hrvatskoj – Koncerata u Eufrazijani. Eufrazijeva bazilika već šezdeset ljeta petkom odzvanja zvukovima izvrsnih izvođača klasične glazbe u čarobnom ambijentu i upravo je prožimanje glazbene i arhitektonske umjetnosti dostojno vrijedne tradicije festivala. Festival se održava u organizaciji Pučkog otvorenog učilišta u Poreču, temeljne porečke kulturno-obrazovne ustanove, koja je protekle godine proslavila šezdeset godina djelovanja, njegovanja i poticanja porečkoga kulturnog života. Koncerti u Eufrazijani rezultat su izvanredne intuicije njihovih začetnika i svih ljudi koji su utkali vrijeme i zanos u ostvarivanje koncerata svevremenske klasične glazbe u zaštićenom spomeniku kulture i prepoznatljivom obilježju grada Poreča.

Katedralni kompleks Eufrazijeve bazilike od 6. stoljeća središte je duhovnosti i čuvanja vjere, kulture, umjetnosti i povijesti Poreča i okolice. Jedinstvena ranokršćanska, bizantska arhitektura izraz je istančanog umjetničkog izričaja koji je prepoznao i UNESCO te ga 1997. uvrstio na popis Svjetske kulturne baštine. Naslijeđeno blago kompleksa obvezuje Poreč na njegovo dostojanstveno čuvanje i predstavljanje posjetiteljima. Klasična glazba i Eufrazijeva bazilika dva su elementa koja nadilaze vrijeme, a u spoju gradu daju neprocjenjivu vrijednost i podcrtavaju njegov integritet u kulturnoj sferi djelatnosti.


Jubilarne 60. Koncerte otvorili su Zagrebački solisti / Snimio Andi Bančić

Poreč je prije šezdesetak godina bio gradić od nekoliko tisuća stanovnika, no uz ljetne posjetitelje taj bi se broj čak i utrostručio. Usporedo s turističkim bujanjem grada i okolice razvila se potreba za sadržajima na gradu svojstvenim mjestima poput povijesnih ulica i trgova, ostataka rimskih hramova i – Eufrazijeve bazilike. Ideja o koncertima ozbiljne glazbe u tijeku turističke sezone začeta je 1962. u okviru Centra za kulturu današnjeg Pučkog otvorenog učilišta Poreč, koji je tada vodio Ante Cukrov. Već je prva godina koncerata održana u internacionalnom tonu, a u samu je začetku kvaliteta postavljena kao osnovni konceptualni zahtjev programa. Koncerti se tada održavaju u prostoru atrija i bazilike, a od 1974. nazivaju se Koncertima u Eufrazijani. Iz sačuvane arhivske građe toga razdoblja već se tada ističe kako sam ambijent i akustička kvaliteta prostora ostavljaju izvanredan dojam na publiku i izvođače. Turizam nastavlja rasti i u drugim priobalnim gradovima, no do danas rijetko koji od njih ima program kao što ga imaju Koncerti u Eufrazijani.

Koncerte u Eufrazijani krasi čistoća koncepta i ustrajnost u njegovoj izvedbi što već šest desetljeća odolijevaju vremenu i prilikama. Program odlikuju tri odrednice: visok standard u izboru izvođača, raznovrsnost u pristupu klasičnoj glazbi kroz izbor instrumenata i repertoara te izražen edukativni element u svrhu jačanja postojeće i stvaranja nove publike. Razvoj publike ostvaruje se suradnjom sa školama i drugim festivalima, organizacijama i manifestacijama, a od ove je godine uveden i inovativan koncept predstavljanja predstojeće glazbene sezone.

U svibnju, u predsezoni, održane su otvorene probe u porečkoj kazališnoj dvorani s proslavljenom violončelisticom Monikom Leskovar, pijanisticom Terezijom Cukrov i flautistom Danijem Bošnjakom. Otvorene su probe bile novost i za same glazbenike – na njima je mogao prisustvovati svatko zainteresiran te izbliza promotriti proces pripreme za izvedbu i (su)stvaranje glazbenih točaka profesionalnih klasičnih glazbenika, a nakon probe i razgovarati s izvođačima. Na tom jedinstvenom događanju publici je u prirodnoj, opuštenoj i edukativnoj atmosferi pružena mogućnost da promatra način rada svjetski priznatih klasičnih glazbenika.

Šezdeseta, obljetnička sezona Koncerata u Eufrazijani formalno je započela 2. srpnja izvanrednim nastupom Zagrebačkih solista, najuglednijega hrvatskog komornog ansambla, i uz velik odaziv raznolike publike. Na programu festivala ovoga ljeta zaljubljenike u klasičnu glazbu očekuje i koncert sopranistice Sandre Bagarić i pijanista Darka Domitrovića 9. srpnja, Zagrebačkog kvarteta 16. srpnja, austrijskog Auner Quartetta 20. srpnja, pijanistice Tamare Jurkić Sviben i mezzosopranistice Sofije Cingula 30. srpnja, Klavirskog dua Nenada Kačara i Nataše Mitrović 6. kolovoza, violončelista Eldara Saparayeva i harmonikašice Kiare Janko 13. kolovoza, koncert polaznika Ljetne škole gitare Rhapsody guitar 24. kolovoza, Večer romantičnih dueta, u izvedbi mezzosopranistice Katje Markotić, sopranistice Klasje Modrušan i pijanista Ante Milića 27. kolovoza, dok sezonu zatvara gitaristički koncert Saše Dejanovića 10. rujna.

Koncerti u Eufrazijani Poreču i Bazilici daju dodatnu vrijednost, a publici nude mogućnost uranjanja u gotovo nestvarnu atmosferu. Spoj doživljaja klasične glazbe u spomeniku kulture jasan je i dobar primjer kulturnog turizma koji dugovječnošću potvrđuje kvalitetu zamisli i izvedbe. Na taj način turizam istovremeno nudi izvrsnost građanima Poreča, ali i uči strance o tradiciji područja, koja u vremenu traži uvijek nove artikulacije.

Vijenac 714 - 716

714 - 716 - 15. srpnja 2021. | Arhiva

Klikni za povratak